annorlundamotiv

Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Julia Brännborn - 15 mars 2012 09:02

sitter i skolan och läser lite om sjukdomen Fibromyalgi. hade tänkt skriva om hur det är att leva med Fibromyalgi. ska iallfall försöka skriva så ni fattar det... (Jag skriver från mitt persiktiv)


Fibromyalgi syndrom, ofta kallat bara fibro eller FMS, är det som i gamla dagar kallades muskelreumatism. Anledningen till detta "smeknamn" är att många fibropatienter ofta upplever en känslighet för väderomslag liksom en reumatiker. En fibropatient upplever att man inte förstår vad som händer med kroppen, då det ändrar sig fortlöpande fram och tillbaks.  Vissa dagar upplever man symptom som sen är som bortblåst dagen efter och man kan i bland undra på om man är galen och inbillar sig alltihop.


http://hypermobilitet.ifokus.se/articles/4d7134f1b9cb46222d04cb1b-fibromyalgi-vs-hypermobilitet

så ni får lite inblick i det hela. Jag själv kallar det "FM" en kronisk sjukdom.


okej då kör vi. att leva med "FM" är rätt krävande. eftersom jag har ont i stort sätt hela tiden, jag blir jätte trött på både mig själv och på att jag inte kan göra en del saker. vissa dagar så kan jag inte ens komma upp ur sängen.. Jag har huvudvärk och magvärk i perioder. Jag har även ont i ryggen, höfter, knän och har väldigt stela leder i bland annat fingrana och tårna.


att gå i skolan och jobba i stallet med "FM" det är krävande. i skolan är det jätte krävande eftersom jag lätt blir trött, lätt irriterad. Som leder till att jag inte kan koncentrera mig så bra på skol arbetet och jag kan börja bråka med mina lärare. 

Jobbet tar enormt mycket på min rygg. Men eftersom jag är med folk och djur som jag verkligen älskar. så blir det lättare att göra det jag ska. men det tar på ryggen att mocka så pass mycket och rida en till två hästar. men eftersom jag verkligen trivs och älskar det. så försöker jag att inte klaga så mycket men ibland blir det för mycket för mig..

Detta kanske inte låter så jätte jobbigt ang jobbet. Men det ska jag säga er, det är rätt jobbigt pga min sjukdom. så då blir det väldigt lätt att jag inte bloggar så mycket och/eller är inte så trevlig i mitt sätt eftersom jag har rätt mycket att stå i. Men jag gör alltid mitt bästa har alltid gjort det och kommer alltid att göra det!!!!!

 

aja det va iallfall lite av min vardag med "FM"

Ni få ha det så bra kramiis <3


Presentation


Vad roligt att just du kom och kollade på min blogg!

Här skriver jag om hur det är att vara psykiskt och fysiskt sjuk, med en vardag med en ponny som heter Dalsgårds Tanja. våran resa till att bli ett team.

Jag skriver också om min familj och mina

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Shrek

Shrek hette min förra katt som va 7 år och jag fick tyvärr ta bort han 16/4 2013.

det gjorde verkligen ont i hjärtat!

men det va det bästa jag kunde göra för hans skull!

Han va det bästa jag visste. Han va verkligen inte som alla andra katter!

Jag älskar honom precis så som  han va!!   

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards