annorlundamotiv

Alla inlägg under november 2012

Av Julia Brännborn - 28 november 2012 09:23

idag är det min 18 års dag! äntligen säger jag :D 

idag har Benjamin och Lovias 9 månader Grattis till er :D

idag har jag och min kära pöjk varit ihop en veck! 


sitter i skolan och jobbar med mitt sidoprojekt och skrattar åt sara för hennes dataor mus inte funkar! och hon gav upp! som det kan gå asså. det blir hem idag och fira mig annars i mycket mer! 


 

Av Julia Brännborn - 26 november 2012 08:30

skola halv tolv till fyra, lektioner så som Expo och religion sen blir det hem till Filip och sova hos han tills i morgon eller kaaaaanske tills på onsdag... det märker vi hur det blir eftersom jag fyller år på onsdag. så kanske mamma och pappa vill ha mig hemma på tisdag kväll. 

sen i morgon är vi typ lediga eftersom det är idrottsdag och jag är inte med på den! 


     


Av Julia Brännborn - 25 november 2012 18:12

det är en sjukdom som jag vill lyfta fram speciellt mycket det är: fibromyalgi, eftersom det är så pass många och okunniga människor som inte vet om denna sjukdomen, så tänkte jag dra en variation om den och hur jag klara mig genom dagarna med denna sjukdomen. 


fibromyalgi,.det påverkas i muskler,centrala nervsystemet och neuroendokrina störningar i det sympatiska nervsystemet och i muskelvävnaden. med ord som ni förstår det är en sjukdom som få muskler och leder att bli stela, ömma och göra ont. man har så kallade triggerpunkter som läkaren kan trycka på och om dom gör ont så kan man oftast ställa FM som diagnos.    så här ser dom ut. 

hur ska man förklara FM på det bästa sättet.jo tänk dig detta

  • 5-10 st små sten i varje sko
  • en stor pinne med rund topp som sticker in i ryggen på dig som gör ont och irriterar dig. både när du sitter och står.
  • du har en bakis huvudvärk hela tiden, du varken tåller ljud eller ljus, har den bulltanden huvudvärken
  • du har en grymt jobbig margvärk som vägra att försvinna.
  • du kan inte sova ordentligt för du har den där jätte pinnen i ryggen det blir som ett enormt tryck över hela ryggen och naken. hur du än gör så vaknar du aldrig utvilad.  

FM är en sjukdom som man inte kan bota, men kan lindra den lite eller lära sig att leva med den. 

 

Att leva med denna diagnosen är inte alltid lätt. jag har ju precis fått min diagnos 6/11 2012 fick jag den. 

men jag har levt med smärta in princip hela mitt liv så det va ju inget nytt för mig. 

men innan jag hade fått denna diagnos så hade jag läst på den och insett att jag kanske har den. och mycket riktigt så hade jag den.

att leva dag in och dag ut med konstant värk i kroppen, det tar kol på mig. men jag hade aldrig någonsin klarat mig utan min mamma, min familj över huvudtaget, mina vänner, min katt, och dom vilddjuren jag har till hästar, 

men jag som alla andra kan ha perioder där jag mår måtligt bra och perioder där jag mår skit. och det är inte alltid lätt att veta när jag kommer ner i den jobbiga perioden. men när jag väl är där så, skippar jag rätt mycket skola, jag ligger in princip bara hemma och orka verkligen inte göra en enda sak. mitt humör går enormt mycket upp och ner, ena sekund är jag hur glad som helst, nästa sekund kan jag vara hur ledsen som helst eller arg eller irriterad. det variera jätte mycket. jag kan inte göra alla saker jag vill göra för min kropp säger nej och verkligen skriker av smärta. ibland tvinga jag mig själv till att göra dom saker trotts min kropp. för jag vet vad jag vill hålla på med på min fritid och sen kunna jobba med det utan att få ont. men nu funkar ju inte det eftersom jag förmodligen kommer leva med denna sjukdomen resten av mitt liv. 

 

jag tro det va allt! ni får gärna ställa frågor så ska jag se till att försöka svara på dom :) 

Av Julia Brännborn - 25 november 2012 08:51

denna helgen kn nog bara bli långsammare än vad den reda är! :0 aja inte ska jag klaga, fast denna veckan som kommer. kommer att bli sjukt nice! kommer nog inte bli sååå jätte mycket uppdatering i nästa vecka, eftersom det händer en del saker då :)


           

Av Julia Brännborn - 21 november 2012 12:19

ligger grymt högt (ironi) när man ska göra ett gäng uppgifter som inte fattar, plus göra dom i pogram som man verkligen inte kan jobba i! känner att det är väldigt.. hmm roligt. nää skulle absolut inte kunna påstå det är. det kommer inte alls att funka detta.. aja nog om det ska i all fall till stallet idag. jag hoppas på det bästa där kan man lugnt säga.


 

Av Julia Brännborn - 20 november 2012 13:49

sitter helt själv just nu  i skolan, mina kompisar ha lektion och jag har slutat så ska på börja mitt sidoprojekt som jag har i Eventen. ska skriva om fibromyalgi. kan bli spännande. jag fick välja mellan det och att skriva om att ha problem med sina/sin hästar/häst och hur man fixar ut det på bästa sätt. men jag kände att det blir FÖR mycket hästar då. och jag vill ha lite fritid från det någon gång! inget illa menat till er som håller på med hästar hela dagarna. men det är sån jag är. och jag vill kunna vara med mina kompisar utan att behöva tänka på stallet hela tiden. eller vara med personer som håller på med hästar HELA tiden.  


 


visst jag älskar mina små vilddjur grymt mycket men det blir rätt mycket med tanken på vad som ha hänt. så det är så det ligger till :) hoppas ni förstår. 

Av Julia Brännborn - 18 november 2012 14:46

hemma hos oss. just nu sitter jag i soffan men täcket runt mig med facebook, bilddagboken, bloggplatsen och spotify uppe. bredvid mig sitter min bror victor. sebbe sitter i ena fåtöljen, sen har vi en kompis som också sitter här i ena fåtöljen. dom tre spelar xbox 360 "halo 4".. om någon timme så ska vi käka tror jag, sen ska jag duscha hade jag tänkt mig. efter det blir det soffan igen och sitta vid datorn igen!


 


detta är resultatet av min uttråkighet som jag har just nu!

Av Julia Brännborn - 18 november 2012 13:33

ungefär hela november månad är uppbokad för mig del. veckan som kommer blir en lugn vecka. för om 10 dagar så fyller jag 18 år och den helgen ska man till tyskland med familjen, sen helgen där efter kommer mormor & morfar. i helgen blir det stallet och träffa en kompis tänkte jag. jag tror att vi skulle ha gäster den helgen också. sjukt skojsigt :D

ska försöka komma i gång med ridningen igen, har ju inte ridit på snart två månader typ.


   

Presentation


Vad roligt att just du kom och kollade på min blogg!

Här skriver jag om hur det är att vara psykiskt och fysiskt sjuk, med en vardag med en ponny som heter Dalsgårds Tanja. våran resa till att bli ett team.

Jag skriver också om min familj och mina

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Shrek

Shrek hette min förra katt som va 7 år och jag fick tyvärr ta bort han 16/4 2013.

det gjorde verkligen ont i hjärtat!

men det va det bästa jag kunde göra för hans skull!

Han va det bästa jag visste. Han va verkligen inte som alla andra katter!

Jag älskar honom precis så som  han va!!   

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards