annorlundamotiv

Direktlänk till inlägg 25 november 2012

lyftas fram

Av Julia Brännborn - 25 november 2012 18:12

det är en sjukdom som jag vill lyfta fram speciellt mycket det är: fibromyalgi, eftersom det är så pass många och okunniga människor som inte vet om denna sjukdomen, så tänkte jag dra en variation om den och hur jag klara mig genom dagarna med denna sjukdomen. 


fibromyalgi,.det påverkas i muskler,centrala nervsystemet och neuroendokrina störningar i det sympatiska nervsystemet och i muskelvävnaden. med ord som ni förstår det är en sjukdom som få muskler och leder att bli stela, ömma och göra ont. man har så kallade triggerpunkter som läkaren kan trycka på och om dom gör ont så kan man oftast ställa FM som diagnos.    så här ser dom ut. 

hur ska man förklara FM på det bästa sättet.jo tänk dig detta

  • 5-10 st små sten i varje sko
  • en stor pinne med rund topp som sticker in i ryggen på dig som gör ont och irriterar dig. både när du sitter och står.
  • du har en bakis huvudvärk hela tiden, du varken tåller ljud eller ljus, har den bulltanden huvudvärken
  • du har en grymt jobbig margvärk som vägra att försvinna.
  • du kan inte sova ordentligt för du har den där jätte pinnen i ryggen det blir som ett enormt tryck över hela ryggen och naken. hur du än gör så vaknar du aldrig utvilad.  

FM är en sjukdom som man inte kan bota, men kan lindra den lite eller lära sig att leva med den. 

 

Att leva med denna diagnosen är inte alltid lätt. jag har ju precis fått min diagnos 6/11 2012 fick jag den. 

men jag har levt med smärta in princip hela mitt liv så det va ju inget nytt för mig. 

men innan jag hade fått denna diagnos så hade jag läst på den och insett att jag kanske har den. och mycket riktigt så hade jag den.

att leva dag in och dag ut med konstant värk i kroppen, det tar kol på mig. men jag hade aldrig någonsin klarat mig utan min mamma, min familj över huvudtaget, mina vänner, min katt, och dom vilddjuren jag har till hästar, 

men jag som alla andra kan ha perioder där jag mår måtligt bra och perioder där jag mår skit. och det är inte alltid lätt att veta när jag kommer ner i den jobbiga perioden. men när jag väl är där så, skippar jag rätt mycket skola, jag ligger in princip bara hemma och orka verkligen inte göra en enda sak. mitt humör går enormt mycket upp och ner, ena sekund är jag hur glad som helst, nästa sekund kan jag vara hur ledsen som helst eller arg eller irriterad. det variera jätte mycket. jag kan inte göra alla saker jag vill göra för min kropp säger nej och verkligen skriker av smärta. ibland tvinga jag mig själv till att göra dom saker trotts min kropp. för jag vet vad jag vill hålla på med på min fritid och sen kunna jobba med det utan att få ont. men nu funkar ju inte det eftersom jag förmodligen kommer leva med denna sjukdomen resten av mitt liv. 

 

jag tro det va allt! ni får gärna ställa frågor så ska jag se till att försöka svara på dom :) 

 
 
Jenny

Jenny

25 november 2012 19:14

Ja jag har hållt på med detta över tre år så tjata är jag bra på.. Den nya remissen har skrivits flera ggr men sjukhusdirektören här i Borås känner inte för att skriva på den.. så går smärtrehab här hemma nu som är såå mycket sämre.. Men jag har inte gett upp än heller så vi får se om jag får min remiss någon gång.. Men lycka till iaf, blev tvungen att skriva då jag träffat hur mycket olika läkare och smärtteam som helst och inga kommer i närheten av dom i Lund :)

http://jmdressyr.blogg.se

 
Lisa Brännström - Dressage By Lisa

Lisa Brännström - Dressage By Lisa

25 november 2012 21:45

Hemsk sjukdom! Kan inte ens föreställa mig hur det känns. Väldigt starkt att klara av det!

http://dressagebylisa.blogg.se

Julia Brännborn

26 november 2012 09:33

tack så mycket. det är inte lätt att leva med den.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia Brännborn - 13 april 2017 12:23

Min hingst som är svart, standar och en buse :)

Av Julia Brännborn - 29 mars 2017 19:53


God kväll på er! Hoppas ni haft en bra vecka än så länge. Jag ha jobbat, tis, idag och ska jobba i morgon med. Så min vecka går framåt något stressad. Svårt att hinna med det jag ska på jobbet.. Just nu ligger jag i sängen och glor "Buffy" är hel...

Ord

Av Julia Brännborn - 19 mars 2017 10:58


Dessa ord ha fastnat hos mig fick dom av en kompis igår kväll! ...

Av Julia Brännborn - 15 mars 2017 20:25


God kväll! Idag är det ca 39 dagar kvar tills mamma Tindra ska föla! Ska bli så jäkla roligt. Längtar så enormt mycket efter bebis ...

Av Julia Brännborn - 10 mars 2017 15:28

På dom som jag älskar mest!

Presentation


Vad roligt att just du kom och kollade på min blogg!

Här skriver jag om hur det är att vara psykiskt och fysiskt sjuk, med en vardag med en ponny som heter Dalsgårds Tanja. våran resa till att bli ett team.

Jag skriver också om min familj och mina

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Shrek

Shrek hette min förra katt som va 7 år och jag fick tyvärr ta bort han 16/4 2013.

det gjorde verkligen ont i hjärtat!

men det va det bästa jag kunde göra för hans skull!

Han va det bästa jag visste. Han va verkligen inte som alla andra katter!

Jag älskar honom precis så som  han va!!   

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards