annorlundamotiv

Alla inlägg under oktober 2014

Av Julia Brännborn - 30 oktober 2014 09:11

god morgon!


Blir ett snabbt inlägg nu. Hovis kommer om en 45 min och jag ska vara lite tidigare i stallet för att kolla Tanja så jag ska snart gå :)


Men i alla fall, jag tänkte förklara lite med den inlägget som jag skrev igår. det va inget verkligt utan det va nåt som bara kom upp i huvudet på mig och jag ville skriva ner det! egentligen så skulle jag nog inte publicera den men det blev så ändå :) 
Jag tror nämligena tt det va många som fick sig en stark reaktion på den. Men jaa nu vet ni ialla fall hur det ligger till. jag hoppas at ni får en jätte trevlig dag med mycket skratt :D 


Kramiis <3

Av Julia Brännborn - 29 oktober 2014 22:05

Jag hör hur han slår i kökluckorna, jag hör hur han suckar, jag hör hur ireterrad han är. Jag hör hans tunga steg gå fram och tillbaka ute i köket. Jag hör hur han mumlar för sig själv. 

Till slut så kommer han in till mig där jag sitter i vardagsrummet och läser min bok. Han säger: Vem tror du att du är egentligen? va!?  jag fotsätter att läsa min bok, han sätter sig brevid mig med en stor suck och sätter igång tv:n.

Jag tittar upp mot tv:n och ser hur bilderna bläddra förbi, den ena efter den andra. Men jag säger inget till han.Jag reser mig upp och går ut ifrån vardagsrummet med min bok och sätter mig inne i sov rummet, jag starta datorn och inser att jag glömde ta med mig mitt glas, jaja tänkte jag, det få stå där tills i morgon. Jag loggar in på min datorn och vidare in på min redigerings program med mina bilder, börja leka med den bilden jag har lekt med rätt länge. Jag får inte den rätt. Den vill bara inte bli bra för mig! 

Ger snart upp och kollar en runda på mina mejl i stället, inget nytt! inget ovanligt! 

Jag stänger av min dator kryper ner under täcket och läser vidare på min bok. 

 

Jag hör hur han mumlar ute vid tv:n men försöker inte tänka på det utan försöker somna, klockan är sisådär halv elva på kvällen. Jag och min sambo har bråkat! Igen! 

Denna gången väckte vi inga grannar, men han skadade inte mig denna gången, som tur är så vet han om att han få sova där ute på soffan. Eftersom jag förbjuder han att vara i närheten av mig när vi har bråkat. Men jag vet att vi kommer bli som nykära i morgon när vi båda vaknar. Och den känslan vill jag leva kvar med hela livet!! 

Då gör det inget att han skadar mig lite grann, men inte för mycket för då lämnar jag han.. Det vet han om. Men allt kommer att lösa sig som det alltid gör! 

Vi älska ju varandra och kan inte leva utan varandra! 

Av Julia Brännborn - 29 oktober 2014 21:37

Hejsan mina underbara läsare! 


Lyckan den är verkligen på min sida nu. förutom när det gäller tanja, både igår och idag har hon visat hälta typ och ytterst pytte lite svullen på höger bak. förhoppningsvis så går det över snart! 


Men annars har det inte hänt så mycket på den senare tiden utan bara tagit det lugnt :) 


 


På lördag är det utställning, men om hon inte är bättre tills på fredag så blir det förmodligen inget! eftersom hon har växt period nu också så kan det ställa till med en hel del. Men det är bara att vänta och se! 

eftersom jag har inget att göra nu så tänkte jag verkligen tvinga mig själv att skriva ett inlägg till :)


Kramiis <3

Av Julia Brännborn - 27 oktober 2014 14:09

hejsan, eftersom jag inte orka skriva så kommer jag klippa in texter här. ALLT kommer från sr.se P1 



Minst 53 läkare och psykologer har dömts för allvarliga brott utan att tillsynsmyndigheten fått reda på det, visar en P1-dokumentär som gjorts i samarbete med Ekot. Domstolarna ska meddela tillsynsmyndigheten om sjukvårdspersonal döms för vissa brott för att deras sjukvårdslegitimation ska prövas, men det har inte skett. 


Berättelserna strömmade in till Daniel Velasco efter P1-dokumentären ”Den fastspända flickan”. De över 1500 breven har inspirerat till de tre följande dokumentärerna som handlar om missförhållanden inom vården.

– Många skrev till mig om sexuella övergrepp och andra missförhållanden inom vården. Ibland helt otroliga berättelser av patienter som aldrig blivit trodda, men de var så många att de inte går att vifta bort. En patient är i en oerhörd beroendeställning till sin vårdare, inte minst inom psykiatrin. Ändå stoppas inte alltid den vårdpersonal som missköter sig, säger Daniel Velasco.

 

Pia känner sig ensam och ständigt rädd i skolan. Hon rodnar lätt och undviker andra elever. Föräldrarna kan hon inte prata med. I tonåren får hon äntligen kontakt med en vuxen som hon tror sig kunna lita på och som hon vågar anförtro sig åt. När förtroendet utnyttjas av den vuxne mannen får det katastrofala följder. En dokumentär om konsekvenserna av att tysta ner ett övergrepp.

 

Det tar år innan Pia vågar berätta vad som hänt för någon och när hon väl gör det möts hon av tystnad. Föräldrar och myndigheter vill inte höra på henne. Vart hon än vänder sig möts hon av tystnad eller så blir hon avrådd att anmäla. I decennier lever hon med skamkänslor. 40 år efter övergreppet hör hon en dokumentär på radion som får henne att kräva upprättelse, och hon upptäcker att hon inte är mannens enda offer.

Berättelserna strömmade in till Daniel Velasco efter P1-dokumentären ”Den fastspända flickan”. De över 1500 breven har inspirerat till serien Patienten och tystnaden.

– Många skrev till mig om sexuella övergrepp och andra missförhållanden inom vården. Ibland helt otroliga berättelser av patienter som aldrig blivit trodda, men de var så många att de inte går att vifta bort. En patient är i en oerhörd beroendeställning till sin vårdare, inte minst inom psykiatrin. Ändå stoppas inte alltid den vårdpersonal som missköter sig, säger Daniel Velasco.

 


Det är fruktansvärt att det få gå till så här!! Så MÅNGA som dom har sårat, satt spår i deras liv! 



Av Julia Brännborn - 19 oktober 2014 14:58

Jag tänkte skriva ner lite tankar, nu. så det kan bli hur som helst detta..


Som ni kankse ha märkt när jag har skrvit här är att jag har en hel del tankar i mitt huvude och kanske till och med filosofera rätt mycket. ibland är det roligt men ibland är det bara jobbigt, eller till och med hemskt att jag tänker dessa tankar en del är ju roliga men en del är bara förjävliga.. Men jag tänkte bara skriva om allt möjligt nu så jag vet inte hur det kommer bli.. 


Sitter just nu och lyssna på ett radio pogram från P1 ang patienter och tysnadsplikt. andre delen detta, sjukt hemskt är det att vårdhavaren får göra sånt och komma så lätt undan.. blir så jäkla ledsen och mår så dåligt för att patietenerna mår så jäkla dålig. 


Att veta att folk bli så pass hemskt behandlade det är hemskt! jag vet inte hur jag ska klara av livet när detta är det ända man hör vart man än är! 



Av Julia Brännborn - 18 oktober 2014 20:06

hejsan på er alla underbara läsare <3


Hoppas att det är bättre med er än vad det är med mig! har verkligen ingen gnista kvar efter denna dagen. Allt känns för jävligt :/ vill bara sätta mig i ett hörn och stor böla och bara gömma mig från allt som ha med något att göra. Verkligen inget är bra idag... Jätte tråkigt är det hatar det verkligen. 


jag vet inte alls vad jag ska skriva,  är helt tom i huvudet... 


 


Min lilla prinsessa har blivit en stor tjej :) 

Av Julia Brännborn - 17 oktober 2014 15:46

ååhh, verkligen ingen bra dag detta :( blir så ledsen för allt gör så jävla ont, allt går emot mig, det började med att jag vaknade med huvudvärk från helvete (förlåt för ordvalet) kunde inte röra mig utan att det kändes som att huvdet gick av! när jag väl va okej från den så gick jag ner till stallet, mötes av att hönätet hängde utanför utan kabinhake, sur blev jag på mig själv för att jag glömde spänna igår kväll! hittade inte den lilla skit saken heller, Sen när jag skulle töma skottkärran så välte hela kärran över så jag fick mocka en andre gång mitt i stallet... sen skulle jag tvätta tre stora svarta baljor, står inne och gör det tänkte jag för det är svinkallt ute, ju. Så sagt och gjort tog in alla tre efter hästarna hade ätit, när jag ståd där och skölde av dom så märker jag inte av att jag riktar slangen mot mig så hela jag blev blött som bara den! 


ååhh undrar hur denna dagen kommer sluta? om det började så bra så slutar den väl ännnu bättre (ironi) 

aja psyket är ju inte helt på topp heller, morgon dagen kommer ju inte bli ännu bättre ska träffa en gamal kompis. Hon och jag ska snacka om en speciell händelse som ha hänt i våran liv.. kommer inte bli lätt detta känner jag! 


Jaja det får väl vara så har i alla fall fått avreagera mig lite nu. så ska försöka skriva ett annat inlägg också!! 


 

Av Julia Brännborn - 10 oktober 2014 10:06

Hejsan på er hoppas att allt är bra med er! 


För här hos mig är det ovanligt bra :) har hunnit städa, hemmet och ska snart ner till min vackra prinsessa.

I morgon Så ska jag till Munka och fota, på söndag hoppas jag att jag kan åka till Åstorp och titta/fota dressyren där :)


 

Presentation


Vad roligt att just du kom och kollade på min blogg!

Här skriver jag om hur det är att vara psykiskt och fysiskt sjuk, med en vardag med en ponny som heter Dalsgårds Tanja. våran resa till att bli ett team.

Jag skriver också om min familj och mina

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Shrek

Shrek hette min förra katt som va 7 år och jag fick tyvärr ta bort han 16/4 2013.

det gjorde verkligen ont i hjärtat!

men det va det bästa jag kunde göra för hans skull!

Han va det bästa jag visste. Han va verkligen inte som alla andra katter!

Jag älskar honom precis så som  han va!!   

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards